Творчий проект "Весняні квіти у поезії"

Тема. Творчий  проект «Весняні  квіти  у  поезії»

Мета проекту:
-         ознайомити  учнів  із цікавим звичаєм  українців - закликання  весни;

-         вчити  знаходити в  літературному  творі образні  вислови, порівняння, епітети; визначати  емоційний настрій  вірша;

-         збагачувати  мовлення  учнів образними висловами, вчити  використовувати  їх  у  власному  мовленні;

-         розвивати комунікативні  здібності, вміння презентувати  свої  дослідження;

-         виховувати  любов  до  природи  рідного  краю.


Обладнання: портрети українських  поетів(Л.Костенко, Л.Українки, М.Познанської); дівчинка -  весна в  українському  одязі, підручник - хрестоматія «Веселий струмочок»; весняні квіти (малюнки, аплікації); ТЗН.

Навчальні  предмети: літературне  читання, природознавство, трудове  навчання.
Зміст  проекту

І. Організаційний  момент

Ось  почули  ми  дзвінок,
Він  покликав  на  урок.
Кожен  з  вас  вже  постарався –
До  уроку  готувався.
Тож  девіз  тепер  згадаймо
І  урок  розпочинаймо

Учні (хором):

Ми  всі  господарі  природи, тож  збережемо  її   вроду

ІІ. Повідомлення  теми  і  мети  уроку
     Сьогодні  у  нас  звітний  урок  за  проектом «Весняні  квіти  у  поезії». Ми  будемо  вчитися  розповідати  про  весну, використовуючи  образні слова та  вислови  майстрів художнього  слова – відомих  поетів.
     Про  свої  здобутки  звітуватимуть  творчі  групи: «Читайлики», «Друзі  природи»; а  група «Умійки» даруватиме  вам  весняні  квіти, зроблені  власноруч, щоб  в  кінці  уроку  скласти «весняний  букет».

ІІІ. Мотивація навчальної  діяльності

-         Чим  зачаровує  нас  весна?
-         Як  людина  може  завдати  лиха цій  красі?
     Отже, перед  нами  стоїть  завдання: не  тільки  бачити  красу  природи, а й  зберегти  її; наслідувати  та  вивчати звичаї  нашого народу.

ІV. Робота  над  темою  проекту

1.     Народний  звичай – закликання  весни
          Одним  з  найцікавіших  звичаїв  наших  предків було  закликання  весни. Народна  уява створила  поетичний  образ  весни  у  вигляді  дівчинки-  паняночки. Від  неї  люди  сподівалися  отримати  щедрих  дарів, а  тому  рано – вранці, до  схід  сонця, коли починало тепліше  пригрівати  сонечко і на  пагорбах розтавав  сніг,  діти  бавилися, співаючи  закличних веснянок, і  носили  вирізаних  із  дерева  ластівок  або  випечених «жайворонків».  Це  свято  відбувалося на Сорок святих, іноді  на Теплого  Олекси, Явдохи , або  напередодні Благовіщеня ( в  залежності  від  кліматичних  умов  року).

2.     Звіт  групи «Читайлики» (звучать веснянки, вірші)

Вийди, вийди,  сонечко,
На  дідове  полечко,
На  бабине  зіллячко.
На  наше  подвір’ячко,
На  весняні  квіточки,
На  маленькі діточки.
Там  вони  граються,
Тебе  дожидаються.

Весна – чарівниця,
Неначе  цариця
Наказ  свій  послала,
Щоб  краса  вставала.
І проліски, і  травка,
Й зелена  муравка,
І кульбабка  рясна,
Й фіалочка  рясна –
Всі квіти  весняні,
Веселі, кохані,
З- під листя  виходять,
Голівки підводять,
Від  сну  зимового,
До  сонця  ясного!

 (Розгляд  фото  поетів)
    Такою  побачила  весну  українська  поетеса – Олена  Пчілка, але й  інші  майстри  поетичного  слова зуміли  показати цю  красу в  образних словах, висловах  та  порівняннях. Давайте  і  ми  повчимося  знаходити ці  скарби    у  вірші А.Колінчука «Березень – як  зайчик».

3.Робота  над  віршем

1.     Підготовка  до  сприймання  вірша. Бесіда про місяць  березень з опорою  на  особисті  спостереження  дітей.
2.     Первинне цілісне  сприйняття  вірша. Виразне  читання твору  вчителем.
-         Які  почуття  виникли  у  вас  від  прочитаного?
( На  дошці  таблиця з  назвами  почуттів: сумно, радісно, піднесено, здивовано  тощо).
3.     Перевірка  первинного  сприйняття. Бесіда емоційно – оцінного  характеру.
-         Який  загальний  настрій  художнього  твору?
-         Що  найбільше  справило  враження?
4.     Самостійне  читання  вірша з  метою з’ясування значень незрозумілих слів.
5.     Виділення ключового  слова  кожної  строфи
-         Які  образи  весни використав  автор?
-         Якими  словами він  описує вітерець (сніжок, пролісок)?
-         Чому  саме  такі  слова  використав  автор?
-         Зачитайте  рядки, де  автор  використовує  порівняння. Чому  березень  порівнює  із  зайчиком?
6.  Повторне  самостійне  читання  вірша.
    
-         Яку  б  картину ви  намалювали  до  кожної  строфи?
-         Які б фарби  використали?

Висновок. Хоча березень дуже  мінливий, полохливий як  зайчик, але ми  не  повинні  забувати, що  це - тільки  перший  місяць  весни і  попереду  багато сонячних та теплих днів.

Руханка ( Звучить «Вальс квітів» П.Чайковського. З’являється дівчинка – весна )

Годі,  діточки,  вам  спати!
Час  давно  вже  вам  вставати!
Гляньте:  сонечко  сміється,
В  небі  жайворонок  в’ється,
В’ється, радісно  співає,-
Він  весну  вам  провіщає.

 (  Дівчинка – весна проходить повз  дітей, а  вони, ніби  пробуджуються, відкривають  личка, солодко  позіхають, прислухаються…)

А зараз самі  продовжуйте збирати  яскраві  слова  у  віршах. Група  «Читайлики» розповідає   вірші  про  весняні  квіти.

Пролісок
Я – пролісок  синенький,
І перший  навесні
Сказати  вам  раденький:
«Кінець! Кінець  зимі!»
З- під  снігу  мій  листочок
До  сонця  простягну
І ніжний  мій  дзвіночок
Вітатиме  весну.
                Катерина  Перелісна

Визирнули  крокуси  із  землі  чарівні:
Білі, жовті, сині  й  голубенькі  дивні.
Ще  земля  холодна, не  росте  нічого,
Бо  тепла  так  мало, тепла  чарівного.

А  для  квітів  простір, тепла  вистачає,
Їх  весняний  вітер  ніжно  зігріває.
Гойдає  легенько, пісеньку  шепоче,
Від  дощів  холодних захистити  хоче.

Крокуси  радіють і  цвітуть  завзято
То ж навколо  квітів  і  життя, як  свято.
Десь  бджола  взялася  і  жучок  з’явився
Та  нектаром  свіжим з квітки  причастився.

Крокуси  з’явились, то ж  весна  у  силі.
Ці  найперші  квіти дуже  серцю  милі.
                          Надія  Красоткіна

Барвінок
Барвіє  барвінок  у  нас  біля  хати,
Синіє  над  стежкою ніжний, хрещатий.
І каже  барвінок: «Є  квіти  у  мене
І листячко  те, що й зимою  зелене»
                     Василь  Кравчук

     Конвалії
Із зеленої  сорочки,
Що зіткав  весною  гай,
Білі  дивляться  дзвіночки.
Як  зовуть  їх – угадай.

Це конвалії  у  гаї
На  галявинці  цвітуть.
І ніде, ніде  немає
Кращих  квіточок, мабуть.

В  них  так  пахощів  багато,
Цвіту  свіжого, роси.
Хай  ростуть, не  буду  рвати, -
Шкода  їхньої  краси!
            Марія  Познанська

4. Гра « Упізнайте  квітку  за  описом»

«Синенький,  його ніжний  дзвіночок вітає  весну».

«Зелена  сорочка, білі  дзвіночки, в  яких  пахощів  багато».

«Білі, жовті, сині й голубенькі дивні; їх  весняний  вітер  ніжно  зігріває; цвітуть  завзято».

Вчитель. Дякую, діти, за  вашу  роботу. З  усього  матеріалу, який  ви підготували  і  принесли  на  урок, ми  створимо  книгу. Отже, ми  маємо  перші  сторінки  нашої  книги.

5. Звіт групи «Друзі  природи»

Легенда «Сніговий  дзвіночок»

     Колись  давно богиня  Флора  роздавала  квітам вбрання  для  весняного карнавалу. Підсніжнику дісталось   білосніжне. Сніг  теж  захотів  прийняти  участь  у  цьому  святі. Він  вирішив  попросити  квіти поділися з  ним вбранням. Але красуні - квіти  злякались холоду  і  відмовили  йому, і  тільки  маленький підсніжник  накрив  його  своїм  двіночком. З  того  часу сніг  зігріває  підсніжник  від  холоду. Вони  дружать  і  по  цей  день: білий  сніг  і  білий  підсніжник.

Горицвіт  весняний

  Одного  разу  мій  татусь проїжджав  мимо  лісу. Несподівано  він  побачив  яскраво – жовті  квіти. Це  красувався  горицвіт. Тато  викопав  декілька  кущів. Тепер  ці  квіти  навесні  прикрашають  бабусину  клумбу.

Вчитель. Цікаві розповіді підготувала  група «Друзі  природи». Ваш  матеріал  буде  продовженням  книги. 

6. Робота  у  групах. Гра «Словесний  конструктор»

Завдання: із  розсипаних слів  скласти  речення.

І група: пролісок, весна, вітає, синенький. (Синенький пролісок вітає  весну).

ІІ група: білі, дзвіночки, дивляться, із,  сорочки, зеленої. (Із зеленої  сорочки  білі  дивляться  дзвіночки).

ІІІ група: навколо, життя, як свято, квітів, і. (Навколо  квітів і  життя, як  свято).

Вчитель. Вашу  творчість  ми  теж  вмістимо  у  нашу  книжечку. Діти, погляньте, яку  незвичайну  книжку  ми  створили  завдяки  наполегливій роботі.

Підсумок  проекту

Складання  «весняного  букету» із  квітів, які  учні  отримали  за  правильні  відповіді.

     Діти, який  чудовий  букет вийшов! Це тому, що  ми  всі  працювали  дружно. Давайте  збережемо цю  красу і в  живій  природі!


Література


1.     Микитюк О. Проектний  урок  у  2  класі // Початкова  школа. – 2011. - №1- С.17-19.

2.     Савченко О.Я. Розуміння  текстів  учнями  2  класу: навчання  і  контроль// Початкова  школа. - 2009.- №10- С.30-33.

Фенцик О. Методика  аналізу  ліричного  твору // Початкова  школа. – 2012.- С.19-22.

Комментариев нет:

Отправить комментарий